Wydanie prawa jazdy

← Usługi

Jednostka prowadząca sprawę

Urząd Miasta
Wydział Dróg i Komunikacji
ul. Floriana 9
96-100 Skierniewice
tel. 46 834 51 40

Ta usługa nie wspiera urządzeń mobilnych

Opis ogólny

Osoba ubiegająca się o prawo jazdy lub pozwolenie, przed przystąpieniem do szkolenia, składa do właściwego organu wydającego prawo jazdy lub pozwolenie niżej wymienione dokumenty.
Na podstawie złożonych dokumentów, danych zgromadzonych w centralnej ewidencji kierowców oraz danych zgromadzonych w bazie danych, właściwy organ generuje w systemie teleinformatycznym profil kandydata na kierowcę i przekazuje go osobie, której profil ten dotyczy.
Profil kandydata na kierowcę, organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie, udostępnia w systemie teleinformatycznym ośrodkowi szkolenia kierowców oraz ośrodkowi egzaminowania.
Profil kandydata na kierowcę wydaje się w przypadku:

  • ubiegania się po raz pierwszy o uprawnienie,
  • rozszerzenia uprawnień,
  • wymiany prawa jazdy z zagranicy (z wymaganym egzaminem teoretycznym),
  • sprawdzenia kwalifikacji (po dostarczeniu orzeczenia lekarskiego i/lub psychologicznego) w związku z przekroczeniem 24 punktów otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego, w związku z przywróceniem uprawnień cofniętych powyżej 1 roku, przywróceniem uprawnień cofniętych w związku z utratą kwalifikacji.


Po zdaniu egzaminu należy niezwłocznie dostarczyć do Wydziału Dróg i Komunikacji Urzędu Miasta w Skierniewicach przy ul. Floriana 9 dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy. Niedostarczenie dowodu wpłaty uniemożliwia wysłanie zamówienia na wydruk prawa jazdy do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r., poz. 341),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r., poz. 231 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r., poz. 702 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013 r. poz. 83),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1044),
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 30 sierpnia 2016 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu-Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. z 2016 r., poz. 1377).

Wymagane dokumenty

Dokumenty:

  1. wniosek o wydanie prawa jazdy lub pozwolenia,
  2. orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami oraz orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami, o ile jest ono wymagane,
  3. kolorowa fotografia o wymiarach 35 × 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych,
  4. pisemna zgoda rodzica lub opiekuna prawnego, jeżeli osoba nie ukończyła 18 lat,
  5. kserokopia posiadanego prawa jazdy (w przypadku, gdy wnioskodawca posiada prawo jazdy),
  6. kserokopia prawa jazdy wydanego za granicą wraz z tłumaczeniem (przy wymianie prawa jazdy nieokreślonego w konwencjach o ruchu drogowym),
  7. kserokopia karty pobytu, wizy, innego dokumentu lub potwierdzenia o pobycie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej powyżej 185 dni (w przypadku cudzoziemca).
Ta usługa nie wymaga podpisu elektronicznego. W przypadku niepodpisania podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, wydrukowany wniosek będzie trzeba podpisać odręcznie.

Sposób dostarczenia dokumentów

Osobiście lub przez pełnomocnika.

Termin realizacji

Na podstawie dokumentów organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie, w terminie nieprzekraczającym 2 dni roboczych od dnia złożenia wniosku, generuje profil kandydata na kierowcę w systemie teleinformatycznym.

Miejsce załatwienia

Urząd Miasta
Wydział Dróg i Komunikacji
ul. Floriana 9
96-100 Skierniewice
tel. 46 834 51 40

Opłaty

Opłatę za wydanie prawa jazdy w wysokości 100,00 zł należy wnieść w kasie urzędu lub przelewem na konto Urzędu Miasta Skierniewice – PKO Bank Polski nr konta 39 1020 3352 0000 1002 0193 3951.
Potwierdzenie przelewu można przesłać na adres e-mail j.nowicka@um.skierniewice.pl lub j.skierska@um.skierniewice.pl.
Za wydanie międzynarodowego prawa jazdy pobierana jest opłata w wysokości 35,00 zł.

Telefon kontaktowy

46 834 51 40

E-mail

j.skierska@um.skierniewice.pl; j.nowicka@um.skierniewice.pl

Osoba kontaktowa

Jolanta Skierska, Justyna Nowicka

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Skierniewicach, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Skierniewice, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Informacje dodatkowe

Informację, czy druk prawa jazdy jest już do odbioru w tut. Urzędzie, można sprawdzić na stronie https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html.

Klauzula informacyjna od administratora danych osobowych

  1. Administratorem danych osobowych jest Minister Cyfryzacji, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezydent Miasta Skierniewice.
  2. Dane osobowe zbierane są w celu przeprowadzenia czynności związanych wydaniem prawa jazdy.
  3. Dane nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa.
  4. Podanie danych jest obowiązkowe co wynika z przepisów prawa, o których mowa w części karty informacyjnej dotyczącej Podstaw prawnych .
  5. Masz prawo dostępu do treści zbieranych danych osobowych oraz ich poprawienia, uzupełniania, uaktualniania, sprostowania oraz stwierdzenia, że dane są niekompletne, nieaktualne lub nieprawdziwe.