Zawiadomienie o zbyciu pojazdu oraz zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym

← Usługi

Jednostka prowadząca sprawę

Wydział Dróg i Komunikacji Urząd Miasta Skierniewice
96-100 Skierniewice ul. Floriana 9
tel/fax: 46 834-51-38; 46 834-51-39

e-mail: a.kozlowska@um.skierniewice.pl

m.klimkiewicz@um.skierniewice.pl

e.kutkowska@um.skierniewice.pl

b.sztendel@um.skierniewice.pl

g.sawicki@um.skierniewice.pl

Ta usługa nie wspiera urządzeń mobilnych

Opis ogólny

Wizytę w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta Skierniewice należy umawiać drogą telefoniczną.

Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni organ rejestrujący o zbyciu pojazdu oraz zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Dla pojazdów zarejestrowanych na terytorium RP i nabytych lub zbytych po 1 marca 2020 r. termin ten został wydłużony do 180 dni. Zgłoszenie nabycia pojazdu nie dotyczy pojazdu sprowadzonego z państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Od 1 stycznia 2021 roku przywrócono 30-dniowy obowiązek zawiadomienia o zbyciu/nabyciu pojazdu zakupionego zarejestrowanego na terytorium RP.

Od 1 lipca 2021 roku przedłużono termin na zawiadomienie o zbyciu/nabyciu pojazdu do 60 dni.

Od 1 lipca 2023 roku ponownie przywrócono 30-dniowy obowiązek zawiadomienia o zbyciu/nabyciu pojazdu zakupionego zarejestrowanego na terytorium RP.

Od 1 stycznia 2024 roku nie można zgłaszać nabyć pojazdów.

Jeśli tego nie zrobi zostanie nałożona na niego kara w wysokości od 200 do 1000 zł.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników

Wymagane dokumenty

1. W przypadku zawiadomienia o zbyciu pojazdu zarejestrowanego dotychczasowy właściciel (właściciele) do zawiadomienia dołącza kopię dokumentu, na podstawie którego nastąpiło zbycie pojazdu wraz z klauzulą informacyjną do przetwarzania danych osobowych.

2. W przypadku zawiadomienia o nabyciu pojazdu zarejestrowanego dotychczasowy właściciel (właściciele) do zawiadomienia dołącza dokument, na podstawie którego nastąpiło nabycie pojazdu wraz z klauzulą informacyjną do przetwarzania danych osobowych.

3. W przypadku wymiany podwozia lub ramy w pojeździe zarejestrowanym, do zawiadomienia załącza się:

  • Dowód rejestracyjny,
  • Dowód własności podwozia lub ramy,
  • Dowód rejestracyjny pojazdu lub zaświadczenie wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce rejestracji pojazdu, z którego pochodzi podwozie lub rama, jeżeli to podwozie lub rama pochodzi z pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP,
  • Dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli podwozie lub rama zostały sprowadzone z terytorium niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej,
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu,
  • Tłumaczenia na język polski przez tłumacza przysięgłego dokumentów sporządzonych w języku obcym.
  • Pełnomocnictwo albo oświadczenie jednego z właścicieli, że działa za zgodą większości współwłaścicieli.

4. W przypadku wprowadzenia w pojeździe zarejestrowanym zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, do zawiadomienia załącza się:

  • Dowód rejestracyjny,
  • Dokument potwierdzający, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu wykonane zostały przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie,
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
  • Pełnomocnictwo albo oświadczenie jednego z właścicieli, że działa za zgodą większości współwłaścicieli.

5. W przypadku zawiadomienia o dokonaniu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem, do wniosku załącza się:

  • Dowód rejestracyjny,
  • Wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem,
  • Fakturę VAT albo rachunek za montaż instalacji,
  • Pełnomocnictwo albo oświadczenie jednego z właścicieli, że działa za zgodą większości współwłaścicieli.

6. W przypadku zawiadomienia o wykreśleniu adnotacji instalacji gazowej do wniosku załącza się:

  • Dowód rejestracyjny,
  • Zaświadczenie z przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego pojazdu,
  • Pełnomocnictwo albo oświadczenie jednego z właścicieli, że działa za zgodą większości współwłaścicieli,
  • Klauzulę informacyjna do przetwarzania danych osobowych.

7. W przypadku zawiadomienia o dokonaniu montażu/wykreślenia haka holowniczego, adnotacji VAT, CIT, PIT, L,TAXI do wniosku załącza się:

  • Dowód rejestracyjny,
  • Zaświadczenie z przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego pojazdu,
  • Pełnomocnictwo albo oświadczenie jednego z właścicieli, że działa za zgodą większości współwłaścicieli.

8. W przypadku zawiadomienia o zmianie adresu miejsca zamieszkania właściciela pojazdu niepowodującej zmiany właściwości miejscowej organu rejestrującego, do wniosku załącza się:

  • Dowód rejestracyjny,
  • Dowód osobisty,
  • Pełnomocnictwo albo oświadczenie jednego z właścicieli, że działa za zgodą większości współwłaścicieli.
Ta usługa nie wymaga podpisu elektronicznego. W przypadku niepodpisania podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, wydrukowany wniosek będzie trzeba podpisać odręcznie.

Sposób dostarczenia dokumentów

Osobiście, drogą elektroniczną za pośrednictwem adresu e-mail bądź poprzez platformę e-PUAP.

Zgłoszenia zbycia/nabycia pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP można dokonywać również przez stronę gov.pl:

https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne

Termin realizacji

Niezwłocznie, najpóźniej do 30 dni.

Miejsce załatwienia

Wydział Dróg i Komunikacji Urząd Miasta Skierniewice
96-100 Skierniewice ul. Floriana 9
tel/fax: 46 834-51-38; 46 834-51-39

Opłaty

Usługi nr 1,2,5,6,7 nie podlegają opłatom.

1. W kasie Urzędu Miasta Skierniewice ul. Rynek 1

2. Przelewem na konto Urzędu Miasta

39 1020 3352 0000 1002 0193 3951

Dowód rejestracyjny – 54,00 zł

Pełnomocnictwo – 17 zł - opłata skarbowa - Pełnomocnictwo udzielone członkom rodziny (mąż, żona, córka, syn, ojciec, matka, brat, siostra, dziadkowie) jest zwolnione z opłaty skarbowej.

Do załatwienia sprawy należy do dokumentów dołączyć wydrukowane potwierdzenie przelewu.

Telefon kontaktowy

46 834 51 38 / 46 834 51 39

Osoba kontaktowa

Anna Kozłowska, Edyta Kutkowska, Magdalena Klimkiewicz, Bartosz Sztendel, Grzegorz Sawicki

Tryb odwoławczy

Za pośrednictwem Prezydenta Miasta Skierniewice – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Skierniewicach ul. Trzcińska 18.

Informacje dodatkowe

Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa.
W jednostkowych przypadkach może być wymagane złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.

Klauzula informacyjna od administratora danych osobowych

  1. Administratorem danych osobowych jest Minister Cyfryzacji, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezydent Miasta Skierniewice.
  2. Dane osobowe zbierane są w celu zawiadomienia o zbyciu pojazdu oraz zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
  3. Dane nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa.
  4. Podanie danych jest obowiązkowe co wynika z przepisów prawa, o których mowa w części karty informacyjnej dotyczącej Podstaw prawnych .
  5. Masz prawo dostępu do treści zbieranych danych osobowych oraz ich poprawienia, uzupełniania, uaktualniania, sprostowania oraz stwierdzenia, że dane są niekompletne, nieaktualne lub nieprawdziwe.